úterý 16. října 2018

Tatér z Osvětimi - Heather Morris

Název: Tatér z Osvětimi
Autor: Heather Morris
Originál: The Tattooist of Auschwitz

Vydáno: 2018/ČR 2018
Počet stran: 248
Nakladatelství: BizBooks
Série: -

Anotace:
Kniha Tatér z Osvětimi vznikla podle skutečného příběhu, jenž souvisí s jedním z nejznámějších symbolů holocaustu – čísly, která měli vězňové vytetována na předloktí. Když se slovenský žid Lale Sokolov stal v tom strašlivém místě tatérem a musel označovat své spoluvězně čísly vyvedenými nesmazatelným inkoustem, využil svou nepatrnou volnost k činům. Díky své práci mohl vyměňovat šperky a peníze z majetku zavražděných židů za jídlo, které pomáhalo ostatní vězně držet naživu. Kdyby byl dopaden, čekala by ho jistá smrt. Za své přežití mu vděčí mnozí.

O holocaustu existuje bezpočet knih. Tato je však unikátní. Lale Sokolov velmi dobře věděl, co spoluvězně i jeho samotného čeká, a byl odhodlán nejen přežít, ale také žít naplno. To, co poznal, je sice strašlivé, ale současně plné naděje a odvahy. A v jeho vzpomínkách má své místo kupodivu také láska. V řadě vězňů čekajících na tetování stála i zděšená, chvějící se dívka. Pro Lalea – trochu drzého hazardéra – to byla láska na první pohled. Jeho a Gitin příběh, ověřený podle všech dostupných dokumentů a déle než sedmdesát let nevyprávěný, potvrdil jejich syn. Jen sotva mohli tehdy doufat, že se ho dočkají.

Při čtení budete možná slzet, děj knihy vás však také povzbudí. Neboť to, co je v lidech nejlepší, přežilo i v situaci ze všech nejhorší. Heather Morrisová se narodila na Novém Zélandu, žije a pracuje v australském Melbourne. S Lalem Sokolovem se seznámila v roce 2003 a toto setkání jim oběma změnilo život. Vzniklo mezi nimi přátelství a Lale ji pověřil, aby světu předala i ty nejniternější podrobnosti z jeho života za holocaustu


Spoilery jsou možné

Lale je  mladý muž ze Slovenska, který je jednoho dne posazen na vlak, neví kam jede. Dostane se do polské Osvětimi. Všichni muži jsou svlečeni, oholeni a dostanou na ruku vytetovat číslo. Lale je nejdříve pracuje na střeše. Jednou ale onemocní horečkou, asi tyfem. Ostatní vězni ho však zachrání, až si ho všimne Pepan místní Tatovierer. Lale mu začne pomáhat, když Pepan zmizí, tatér je z Laleho. Nad ním má dozor esesák Barteski. Lale se zakouká do jedné ženy, se kterou mu pomáhá komunikovat právě Barteski. Lale se časem sejde s Gitou na dvoře, začne mezi nimi vznikat pouto. Lale jako tatér dostává extra příděly jídla, a tak se dělí potají s ostatními vězni. Ženy z ''Kanady''mu nosí diamanty, rubíny atd. a Lale za to dostává jídlo navíc od Viktora, se kterým se seznámí. Viktor není v táboře, ale jen tam dochází pracovat. Gita onemocní tyfem, jakmile vězeň onemocní je s ním konec, ale Lale sežene Gitě potřebné léky a přemístí ji pracovat do administrativní budovy. Do Osvětimi přivezou romy, se kterými se Lale spřátelí. Poté potká doktora Mengeleho, který Lalovi docela vyhrožuje, vezme si i jeho pomocníka Leona, kterého připraví o mužství. Lale se stýká s Gitou, co to jde a to i intimně. Jednou ho však někdo udá, že nosí jídlo za diamanty. Dostane se do bloku, kde je mlácen, ale není to úplně jak by mělo, jelikož Jakub, který ho mlátí, je také jeho přítel - v rámci možností. Lale se dostane zpátky ke své práci. Časem se začne Osvětim vyklízet, blíží se rusové. Lale se dostane do Rakouska a pak na Slovensko. Shledá se se svou sestrou. Lale zhruba zjistil, kde by mohl potkat Gitu a jde na ni čekat....
Názor:
mohou být spoilery

Psát názor na tuto knihu je opravdu těžké. Téma druhé světové války mě vždy zajímalo. Avšak ty hrůzy co se děly. Málokomu nenaskočí husí kůže či neukápne slza. Lale měl obrovskou kliku, mohl být už tolikrát mrtvý a dokonce poznal v Osvětimi i svou lásku. Příběh je nádherně popsaný. Bohužel i ty strašné věci, jsou popsány, že možná budete chvíli rozdýchávat co čtete, ale tohle se dělo, takhle to bylo a každý by si to měl přečíst. Snad se tohle nikdy opakovat nebude. Je to válečná kniha s romantickým příběhem. Upřímně naprosto šílený mi přišel doktor Mengele, což spíš nepřišel, ale byl..zvěrstva co se děla jsou šílená. 

Doporučuji přečíst komukoliv. Pokud vás válečná literatura nebaví, tohle bude..vtáhne to do děje raz dva.


Hodnocení:

10/10



1 komentář:

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte lékaře Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na 2347013499818 a také kontaktujte lékaře Zuzu na Viber prostřednictvím 2347013499818

    OdpovědětVymazat

Pět kroků od sebe - Rachel Lippincott

Pět kroků od sebe Originál:  Five feet apart Nakladatelství:  Yoli Rok vydání:   2019 Počet stran:   253 Autor :  R...