sobota 19. října 2013

Stefanovy deníky 4 : Stopy minulosti (recenze)

Anotace:
Propadli sjte zcela Upířm deníkům? Zajímá vás, jaké události předcházely jejich ději? Stefanvi deníky odhalují zemnou minulost dvou znepřátelených bratrů, kterří se marně snaží utéct děsivému osudu. Uběhlo dvacet let a Stefan se přestěhoval do Anglie. Jeho poklidný život na statku na venkově přeruší zprávy o vraždách v Londýně. Pachatelem je podle novinářů Jack Rozparovač, ale Stefan si je jistý, že jde o dílo upírů. Rozhodne se vraha vypátrat a zabránit dalším zločinům. Stefanovi i Damonovi hrozí nebezpečí, znovu je dostihla minulost...

Autor: L.J.Smith
Série: Stefanovy deníky
Díl: 4
Stran: 237
Rok vydání:2012
Nakladatelství: Fragment
Vazba: brožovaná
Originál: Stefan's Diaries: The Ripper

Toto je čtvrtý díl v edici Stefanovy deníky.
Stefan se usadil v Anglii venkově na Abbottovic farmě, kde pracuje jako správce. Nepije lidskou krev chodí spíše na veverky a snaží se dobrými skutky odčinit hrůzy, kterých se po své přeměně v upíra dopustil. Ať se však snaží, jak chce, sny o Katherin, jejíž vůně citronu a zázvoru ho pronásleduje, kam se jen pohne.
Náhoda ho však zavede do Londýna, kde se doslechne o řádícím vrahovi přezdívaném Jack Rozparovač. Jeho intuice mu napoví, že řetězec vražd musí mít něco společného s jeho bratrem Damonem, se kterým se dobrých dvacet let neviděl. A nemýlí se, ačkoli Damon do krvavých událostí není zapletený tak, jak se Stefan domnívá. Pátrá jestli se někde neobjeví hrabě De Sangue jak se Damon přezdívá. Nakonec Damona najde.
Stefan se při svém pátrání seznámí s Violet, šestnáctiletou drobnou dívkou, která pracuje jako číšnice v jednom z hostinců v pochybné čtvrti Londýna jménem Whitechapel. Její sestra Cora zmizela a Violet má strach o její život. Stefan se Violet ujme a pomůže jí s pátráním po Coře. Během chvíle se z nich stanou velice dobří přátelé.
Po určité době se Stefan opět setká se svým bratrem, který se drží na výsluní anglické smetánky, pořád ze sbee dělá hraběte De Sangue. Stefan uvěří bratrovi, který tvrdí, že s vraždami nemá nic společného. Nakonec se z bratrů ovšem stanou spojenci na život a na smrt.
Během děje dojde ke značné ztrátě krve, ať už lidské nebo upíří a na konci knihy dojde k vyvrcholení zpět v Ivinghoe, kde se Stefan pokusí ochránit Violet, jež se stala objetí jednoho z útoků a byla postavena před důležité rozhodnutí - stane se upírem, nebo zemře? Rozhodne se pro smrt a Stefan se pro svou přítelkyni pokusí zajistit pokojnou a v rámci možností šťastnou smrt. Poněkud mu to ovšem ztěžuje padouch, tedy Rozparovač, jehož pravou tvář odhalí Stefan až v úplném závěru knihy. Z Violet se nakonec stane upír a odejde s Rozparovačem, ačkoli není jisté, zda odešla jen z vlastní vůle, nebo k tomu byla přinucena.
Stefan a Damon, jejichž vztah se poněkud zlepší Damonovou záchranou Stefanova života, v doprovodu šťastně nalezené Coroy, se vydávají zpět do Londýnských ulic pátrat po Rozparovači a Violet.

Stefanovy deníky mám raději než Upíří deníky (knižní, seriál miluju). První tři díly jsem byla nadšena. Tešila jsem se i na tenhle díl, zajímal mě Jack Rozparovač. Popravdě, takové terno to nebylo. Tenhle díl se mi četl nějak..pomaleji a nudněji. Docela jsem se divila, že se Stefan nezamiloval do Violet, byli spolu skoro pořád a za různých situací. Když přišel na scénu Damon (sláva :D ) tak jsem se zase začetla naplno). Knížka končí otevřeným koncem. Nutí vás vzít další díl a číst. Já další díl mám, ale na chvíli si dám od Stefanových deníků pauza a poté se zase začtu :-)

Hodnocení:
Velmi děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.